En del af   BEIERHOLM - VI SKABER BALANCE
Undersider
Del denne værdifulde viden:

Loyalitet og blind tillid kan spænde ben for dine vilkår

Uvildige.dk, februar 2019

Rigtig mange danskere har haft deres nuværende pengeinstitut i rigtig mange år, og selvom der er rykket lidt på det i tiden efter finanskrisens indtog, så er mange danske bankkunder fortsat meget loyale – specielt så længe de har den samme rådgiver.

Denne loyalitet har sine ulemper og er en af de største faldgruber ift. at opnå optimale vilkår. Vi har ofte set, at man som ny kunde i et pengeinstitut kan få præsenteret bedre priser, end en eksisterende kunde, som ikke har sat banken ”under pres” med konkurrerende tilbud.

Selvfølgelig er der grænser for hvor lille en besparelse, man skal skifte bank for, når man tager det arbejde, der ligger i et skifte med i beregningen. Men når der skal ske større investeringer eller omlægninger af økonomien, så bør ens loyalitet primært ligge hos en selv.



 

I banken er man kunde, og et af bankens formål er at tjene penge på kunderne, så aktionærerne er tilfredse. Derfor har du selv et ansvar, når det handler om at varetage dine interesser i relationen med banken.

Hos Bank-A rådgiver man naturligvis ikke om Bank-B’s produkter eller priser, og derfor skal du sørge for at have flere alternativer at vælge i mellem, når du skal træffe din beslutning.


Hvordan gør jeg?

Nogle vælger, at gå fra bank til bank og præsentere det billigste tilbud, de har fået, indtil de får et billigere, og så går de videre til nogle flere banker med det. Ulempen ved det er, at hvis du præsenterer den pris, du allerede har fået, eksempelvis 4,00 pct. på et lån, så kan den bank, du præsenterer det for, sige 3,80 pct., og så er de billigere. Men hvad nu hvis deres smertegrænse er endnu lavere og de havde sagt 3,25 pct., hvis de ikke kendte til de 4 pct.

Samtidig er der problematikken med at gå frem og tilbage mellem to banker med åbne tilbud og presse dem på skift. Det giver heller ikke en holdbar løsning, for hvis en bank starter med at præsentere 6 pct., og så kan lande på 4 pct. efter at være blevet presset, så har de vel forsøgt at tage en alt for høj pris i første omgang. Hvad sker der så næste gang?



 

En anden og måske mere hensigtsmæssig måde at forhandle på, er at trawle nettet for priser, og så finde de tre banker, der på deres prisliste har den laveste sats. Herefter kan de tre udvalgte få lov til at give et tilbud, med besked om at de skal give den absolut skarpeste pris første gang, for det får du også fra to andre banker.

På den måde finder du ud af, hvem der har den ”ærligste” lave pris, hvilket kan give større sandsynlighed for, at man også næste gang kan få den skarpeste pris samme sted. Dermed kan du også spare noget arbejde, fordi der måske ikke skal skiftes bank igen.


Uigennemsigtige priser – stil de dumme spørgsmål

Et andet problem for mange bankkunder er at priserne ofte er svære at gennemskue.

F.eks. på realkreditlån er der kursskæring, lånesagsgebyr, kurtage, tinglysningsservice og garantigebyrer mv. Ligeledes er der på investeringsprodukter indirekte omkostninger, som man aldrig ser som et kronebeløb, da de blot trækkes fra afkastet.

Derfor er det vigtigt, at du som kunde tør stille ”dumme spørgsmål”. Du må ikke acceptere produkter eller priser, du ikke forstår. Hvis du er i tvivl, så spørg igen, og kan du ikke få en forklaring, du forstår, så udbed dig betænkningstid, og find nogle, der kan forklare det, så du forstår det.


Samlerabat

Som kunde mødes man ofte med budskabet, at jo mere man samler hos en udbyder, jo bedre priser kan man få. I øjeblikket sker der nogle ting på markedet, som gør at mange vil kunne sammensætte en prismæssigt bedre løsning, ved at sprede forretningerne på flere udbydere.

Eksempelvis er der kommet nogle banker, blandt andre Bank Norwegian, som vil give op til 0,7 pct. i rente på indlånskonti, uden de kræver, du skal have andet end din opsparingskonto hos dem.



 

Når vi ser på bilfinansiering, kan forhandlerne i nogle tilfælde konkurrere med din bank, selvom de ikke skal have andre forretninger. Og realkreditinstituttet, der finansierer dit hus, behøver heller ikke være det som din bank ejer eller samarbejder med.  

På investeringsområdet kan Nordnet som depotudbyder måske være billigere end din traditionelle bank, og heller ikke her kræves, at du laver andre forretninger.


Smid loyaliteten, så du ikke taber pengene

For rigtig mange kunder kan der altså være meget at hente ved at smide loyaliteten over bord, og få sat pres på priserne, ved at lave lidt hjemmearbejde, der kan danne grundlag for at få tilbud fra flere forskellige udbydere.

Og det kan jo være, at din nuværende bank kan sammensætte det absolut bedste tilbud til dig, men så kan de også godt tåle konkurrencen. Så få din økonomi sat i spil, så du kan optimere dine vilkår.

 

 

 

Ultimate Web