En del af   BEIERHOLM - VI SKABER BALANCE
Undersider

Om at skifte bank – mange vil gerne, men gør det ikke?

Skrevet af Hans Peter Christensen, maj 2012

En dugfrisk undersøgelse lavet at Capgemini og EFMA viser, at 33 ud af 100 danskere overvejer at skifte bank, i den forbindelse vil jeg gerne komme med nogle gode råd og erfaringer med bankskifte.

Undersøgelsen fortæller ikke noget om, hvor mange, der rent faktisk har skiftet bank for nylig, men det seneste tal, jeg har set, er udarbejdet af Nordisk råd og er fra 2004 hvor det var ca. 5 % af de danske bankkunder, der skiftede bank, selvom det dengang var 12-14 %, der overvejede at skifte bank. Der er altså et stort antal danskere, der ønsker at skifte bank, men ikke gør det. Inden vi ser nærmere på, hvad der forhindrer folk i at skifte bank, er det relevant at se på, hvorfor kunderne i det hele taget ønsker at skifte.

Samme undersøgelse fra Nordisk råd viser, at der er to primære grunde til at folk ønsker at skifte bank.

  • Prisen – det kan være rentesatser på ind- og udlån eller gebyrer og administrationsomkostninger på investeringer. (40 pct)
  • Utilfredshed med rådgivning / service i banken (26 pct)

Dette stemmer meget præcist overens med de motiver, vi hører fra vores kunder i det daglige. I enkelte tilfælde er det en kombination, men det er som regel den ene faktor, der er afgørende.

De største hindringer i at skifte bank, var som følger

  • Utryghed om de nye vilkår (29 pct)
  • At det er besværligt / tidskrævende (19 pct)
  • At kunden ikke har nogen relation til en anden bank (17 pct)

Igen stemmer undersøgelsens resultat med virkeligheden i dagens Danmark. Når kunder ønsker vores hjælp til at skifte bank, er det ofte for at minimere disse hindringer, så de nemmere og hurtigere kan finde en billigere/bedre bank.

Prisen og utryghed om de nye vilkår

Det er oftest på det tidspunkt, hvor man skal låne pengene, at priserne undersøges. Altså hvis du skal låne til en ny bil, et nyt køkken eller lignende, så er der en anledning til at kontrollere priser, og indhente tilbud på lånene, ligesom der indhentes tilbud på selve køkkenet. Vi har over det seneste par år set, at bankerne har sat deres udlånsrenter op, selvom det generelle renteniveau har været faldende. Bankerne skal oplyse deres kunder om, at renten hæves. Dette sker oftest via netbank og en annonce i avisen. Det betyder, at de fleste kunder ikke opdager det, og mange ved faktisk ikke, hvilken rente de betaler i dag på deres boliglån, billån eller kassekredit i banken – gør du? Der er altså ingen grund til at vente med at kontrollere priser på lån til næste gang du skal låne, gør det med det samme! Det nemmeste sted at finde de nuværende rentebetingelser er på netbanken, typisk under ”vilkår”, ”betingelser” på de enkelte lån.

Den samlede pris for alle sine forretninger i sit nuværende pengeinstitut, kan være svær at få et præcist overblik over. Nogle omkostninger er meget tydelige, hvor andre er mere skjulte eks. omkostninger på investeringsforeninger. Nogle omkostninger er faste og andre varierer eks. en variabel rente. Renteomkostninger er fradragsberettiget, mens gebyrer som udgangspunkt ikke giver noget fradrag og vægter derfor lidt tungere i det samlede regnestykke. Så det kræver noget, at få det fulde overblik – både på dine nuværende betingelser og på de tilbudte betingelser i en anden bank.

Utilfredshed med rådgivning / service og manglende relation

En bank er en forretning, og de kan kun eksistere, hvis deres kunder vælger deres produkter. En god kunde i en bank, er en kunde hvor indtjeningen er høj, men risikoen lav. Så du må ikke have for store forventninger til rådgivning om andre produkter end bankens egne eller serviceniveauet, hvis ikke du hører til den kundetype, som banken tjener godt på. Du skal huske, at du selv har ansvaret for din økonomi, du må aldrig overlade så vigtige beslutninger til andre end dig selv. Når det er sagt, så er der et behov for de produkter, som banken udbyder, og produkterne er faktisk meget ens, så om du vælger den ene banks produkt frem for den andens, er ofte ikke afgørende, hvis bare du får bankens bedste pris indenfor det produkt. Et billån er et billån uanset om det er den lokale Sparekasse eller danske bank, der står bag – så hvis prisen er den samme, er det servicen hos den bankmand, der formidler lånet til dig, der er afgørende.

Der findes gode og dårlige bankfolk, akkurat som der findes gode og dårlige håndværkere. Nogle kan deres kram, overholder aftaler og er behagelige at tale med. Andre er mindre dygtige, mindre pligtopfyldende og kommunikerer dårligt – kemi spiller naturligvis ind. Vi taler med rigtig mange bankfolk i vores virke, og har et meget bredt netværk, så hvis vores kunder ønsker en bestemt type pengeinstitut i et bestemt geografisk område, kan vi stort set altid finde en bankmand vi kender i forvejen, og som vi ved, overholder indgåede aftaler og ikke oversælger bankens egne produkter.

Ja, det er lidt besværligt at skifte bank

Nye dankort, kontonr., netbank mv. kræver en vis tilvænningsperiode. Vi er vanemennesker, og i en travl hverdag, er det nemt at udskyde beslutningen af den grund. På samme måde, kan det være en fordel at have været kunde i samme bank i mange år, hvis man har en positiv historik, hvor man som kunde altid har overholdt aftaler og har vist en stabil økonomi. Omvendt kan misforståelser og uheldige episoder viskes væk ved at skifte bank.

Hvis det er prisen, der er den primære grund til, at du vil skifte bank, er det da oftest bedre at prøve at forhandle med din nuværende bank, hvis du ellers er tilfreds med servicen og du føler du kommunikerer godt med din bankmand. Et godt udgangspunkt, for at finde den rigtige pris, er at undersøge din egen banks og konkurrenternes hjemmesider for priser. Disse priser opgives ofte i et interval, eller med nogle særlige krav til forretningsomfang. Find de laveste priser, gå ud fra, at det er din pris, og lad det være bankens opgave at forklare, hvorfor du skulle betale mere. At få den skarpeste pris i banken, kræver at du har en fornuftig økonomi, og rent faktisk har mulighed for at skifte bank, hvis ikke din egen bank er konkurrencedygtig.

Er du i tvivl om, hvorvidt du har en fornuftig økonomi, og dermed mulighed for at forhandle med banken og/eller skifte bank, kan du tage vores gratis økonomitest.

Ultimate Web